Priser per time. Hvor længe tager det at læse korrektur?
Thread poster: reibke
Jan 8, 2010

Hej alle

Min engelske kæreste er forfatter og har fået tilbudt noget korrektur læsning på engelsk fra et dansk firma.
Vi prøver at finde ud af hvilken pris man kan kræve. Nogle giver pris per time. Men hvor længe regner man med at en A4 side kan tage at læse korrektur på. Sådan cirka?
på forhånd tak


 
Christine Andersen
Christine Andersen  Identity Verified
Denmark
Local time: 20:12
Member (2003)
Danish to English
+ ...
Velkommen til! Men det kommer an på så meget! Jan 8, 2010

Hej, og velkommen til!

Hvor lang tid en korrektur tager, er et godt spørgsmål. Kort sagt, det kommer enormt meget an på, hvor godt teksten er skrevet eller oversat.

Om der er terminologi, der skal tjekkes, eller du kan stole på, at oversætteren bruger den korrekt... og måske ved mere om fagområdet end korrekturlæseren. Fagområdet, stilniveau og målgruppe i det hele taget... brugermanualer, reklame, osv. osv.

Helt præcist HVAD forventer kunden, a
... See more
Hej, og velkommen til!

Hvor lang tid en korrektur tager, er et godt spørgsmål. Kort sagt, det kommer enormt meget an på, hvor godt teksten er skrevet eller oversat.

Om der er terminologi, der skal tjekkes, eller du kan stole på, at oversætteren bruger den korrekt... og måske ved mere om fagområdet end korrekturlæseren. Fagområdet, stilniveau og målgruppe i det hele taget... brugermanualer, reklame, osv. osv.

Helt præcist HVAD forventer kunden, at ´korrektur´ skal bestå i? Det kan være alt fra at flytte et par kommaer til at opgive at rette i teksten, og oversætte den forfra. Ofte ved kunden heller ikke, hvor skralt det står til, og man skal gøre opmærksom på det.

Gå for betaling per time, uanset hvad. Hvis kunder leverer gode tekster, slipper de billigere, men hvis de betaler en ordtakst, og teksten ikke er god, kan man komme til til at arbejde alle de timer, den kan tage, for et par timers løn!

Jeg læser en del korrektur, som regel fordi det er en fornøjelse at gør det for dygtige oversættere. Men jeg har også brændt fingrene slemt ind imellem, og masser af midnatsolie på korrekturlæsning!

Jeg giver et slag på tasken, når kunden beder om det - højst 1000 ord i timen. Det går som regel noget hurtigere med mine faste kunder, og jeg skriver det rigtige antal timer på fakturaen. Men så er man dækket ind, hvis det virkelig tager så længe.

Hvis det tager endnu længere, burde man kontakte kunden og forklare, hvad problemet er. Så skal man aftale, hvordan det skal løses.

Der er en del engelsksproget diskussion om emnet, f. eks. her
http://www.proz.com/topic/152158

Held og lykke med det!




[Edited at 2010-01-08 12:34 GMT]
Collapse


 
Ivana Friis Søndergaard
Ivana Friis Søndergaard
United Kingdom
Local time: 19:12
Member (2008)
English to Danish
+ ...
Bed om en prøve Jan 8, 2010

Bed om at se en prøve og spørg, hvad der præcis skal gøres. Du skal også overveje, om det skal gøres som b-indkomst eller som betaling for ydelse og om der skal moms på osv.

 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


Priser per time. Hvor længe tager det at læse korrektur?






TM-Town
Manage your TMs and Terms ... and boost your translation business

Are you ready for something fresh in the industry? TM-Town is a unique new site for you -- the freelance translator -- to store, manage and share translation memories (TMs) and glossaries...and potentially meet new clients on the basis of your prior work.

More info »
Protemos translation business management system
Create your account in minutes, and start working! 3-month trial for agencies, and free for freelancers!

The system lets you keep client/vendor database, with contacts and rates, manage projects and assign jobs to vendors, issue invoices, track payments, store and manage project files, generate business reports on turnover profit per client/manager etc.

More info »