Opgivelse af referencer - skal, skal ikke?
Thread poster: Anna Haxen
Anna Haxen
Anna Haxen  Identity Verified
Denmark
Local time: 21:40
Member (2005)
English to Danish
+ ...
Dec 3, 2009

Hej

Jeg har fået en henvendelse fra et af de bureauer, der beder om referencer (3). Jeg plejer at skrive tilbage, at jeg helst ikke vil opgive mine kunders kontaktoplysninger, men denne gang virker det som et ret seriøst bureau, og de påstår, at det nødvendigt, fordi de er EN15038-certificeret.

Jeg er ikke vild med at skulle bede mine kunder om at bruge tid på at anbefale mig til andre potentielle kunder. Hvad er jeres erfaringer med det? På forhånd tak.
<
... See more
Hej

Jeg har fået en henvendelse fra et af de bureauer, der beder om referencer (3). Jeg plejer at skrive tilbage, at jeg helst ikke vil opgive mine kunders kontaktoplysninger, men denne gang virker det som et ret seriøst bureau, og de påstår, at det nødvendigt, fordi de er EN15038-certificeret.

Jeg er ikke vild med at skulle bede mine kunder om at bruge tid på at anbefale mig til andre potentielle kunder. Hvad er jeres erfaringer med det? På forhånd tak.

Anna
Collapse


 
Mette Melchior
Mette Melchior  Identity Verified
Sweden
Local time: 21:40
English to Danish
+ ...
Skal ikke nødvendigvis... Dec 3, 2009

Hej Anna

Jeg synes også, det er lidt problematisk at skulle bede sine kunder om at agere som reference og tror, der er mange bureauer, der bare spørger om det som standard.

Jeg plejer at svare tilbage, at jeg desværre ikke kan give dem nogle personlige referencer, da jeg har underskrevet fortrolighedsaftaler med de fleste af mine kunder (hvilket også er rigtigt i mange tilfælde), men at jeg ikke har noget imod at lave en lille testopgave for dem. Det plejer de at s
... See more
Hej Anna

Jeg synes også, det er lidt problematisk at skulle bede sine kunder om at agere som reference og tror, der er mange bureauer, der bare spørger om det som standard.

Jeg plejer at svare tilbage, at jeg desværre ikke kan give dem nogle personlige referencer, da jeg har underskrevet fortrolighedsaftaler med de fleste af mine kunder (hvilket også er rigtigt i mange tilfælde), men at jeg ikke har noget imod at lave en lille testopgave for dem. Det plejer de at stille sig tilfredse med, og mange af dem beder jo også selv om, at man underskriver en fortrolighedsaftale, hvor der ofte står noget med, at man ikke må "afsløre" sit samarbejde med dem uden forudgående tilladelse.

Mig bekendt er der ikke noget krav i den europæiske standard (EN15038) om, at de oversættere, man bruger, skal kunne oplyse referencer i form af anbefalinger fra andre kunder, men der er krav om, at de enten skal have en anerkendt oversættelsesuddannelse på universitetsniveau, en anden universitetsuddannelse plus mindst to års dokumenteret oversættelseserfaring eller mindst fem års dokumenteret erfaring, så vidt jeg husker. Det er så et godt spørgsmål, hvad de certificerede bureauer gør for at sikre sig, at man har den erfaring, og hvordan man kan dokumentere det, især hvis man kun har arbejdet som freelancer, og derfor har jeg også hørt, at der er flere, der primært bruger uddannelsen som kriterium.

Held og lykke med det!

Venlig hilsen

Mette
Collapse


 
Ivana Friis Søndergaard
Ivana Friis Søndergaard
United Kingdom
Local time: 20:40
Member (2008)
English to Danish
+ ...
Sjældent Dec 3, 2009

Jeg gør det ind imellem, af samme årsager som dig, Anna, men jeg har da ikke fået job på det endnu

 
pcovs
pcovs
Denmark
Local time: 21:40
English to Danish
Bruger tidligere kunder Dec 3, 2009

hvis jeg føler mig presset til at opgive referencer.
Jeg gør det stort set aldrig af bl.a. samme årsager som I andre.

Som regel opgiver jeg én eller to tidligere kunder, uanset det ønskede antal referencer. Jeg forklarer så, at de øvrige kunder er nuværende kunder, som jeg af forskellige årsager ikke ønsker at oplyse om.

Nogle brokker sig, andre tager det helt roligt, og jeg er endnu ikke blevet afvist af en kunde på grund af manglende referencer.


 
Anna Haxen
Anna Haxen  Identity Verified
Denmark
Local time: 21:40
Member (2005)
English to Danish
+ ...
TOPIC STARTER
Tak Dec 3, 2009

Hej igen

Tak for svarene. Det er godt at høre, at jeg ikke er den eneste, der har det sådan. Jeg kom i tanke om, at jeg står som oversætter på en del bogtitler, hvilket jo er nemt at bevise og burde være nok til at tilfredsstille EN15038. Hvis bureauet ikke er enige i det, må de selv om det. Det er alligevel min erfaring, at de bureauer, der kræver mest dokumentation og papirarbejde, som regel kaster mindst arbejde af sig.

Anna


 
Anne Kjaer Iversen
Anne Kjaer Iversen  Identity Verified
Denmark
Local time: 21:40
German to Danish
+ ...
Finte... Dec 9, 2009

Hej Anna,


Nu er jeg så heldig, at jeg har masser af direkte kunder, der supergerne vil fungere som reference for mig.

Når jeg en sjælden gang imellem støder på et bureau, der gerne vil have referencer, så plejer jeg at opstille følgende kriterium: Hvis et bureau vil have referencer af mig, så skal det pågældende bureau saftsuseme også fungere som reference for MIG til gengæld. Efter et sådant kriterium, så plejer det alligevel ikke at være så vigt
... See more
Hej Anna,


Nu er jeg så heldig, at jeg har masser af direkte kunder, der supergerne vil fungere som reference for mig.

Når jeg en sjælden gang imellem støder på et bureau, der gerne vil have referencer, så plejer jeg at opstille følgende kriterium: Hvis et bureau vil have referencer af mig, så skal det pågældende bureau saftsuseme også fungere som reference for MIG til gengæld. Efter et sådant kriterium, så plejer det alligevel ikke at være så vigtigt med de referencer, og jeg behøver ikke spilde tid på det.

Måske en mulig fremgangsmåde for dig også?


/Anne
Collapse


 
Anna Haxen
Anna Haxen  Identity Verified
Denmark
Local time: 21:40
Member (2005)
English to Danish
+ ...
TOPIC STARTER
God ide Dec 9, 2009

Det siger også lidt om, hvad bureauer generelt mener om at blive kontaktet i tide og utide og bedt om at 'anmelde' deres oversættere.

Enden på det blev, at jeg satte hælene i og skrev, at jeg desværre måtte opgive muligheden for at arbejde for dem, hvis referencer var et absoulut krav. Svaret var, at de efter grundige overvejelser havde besluttet at gøre en undtagelse i mit tilfælde


 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


Opgivelse af referencer - skal, skal ikke?






Trados Studio 2022 Freelance
The leading translation software used by over 270,000 translators.

Designed with your feedback in mind, Trados Studio 2022 delivers an unrivalled, powerful desktop and cloud solution, empowering you to work in the most efficient and cost-effective way.

More info »
Anycount & Translation Office 3000
Translation Office 3000

Translation Office 3000 is an advanced accounting tool for freelance translators and small agencies. TO3000 easily and seamlessly integrates with the business life of professional freelance translators.

More info »