Hvordan skriver man æ, ø og å på et engelsk tastatur?
Thread poster: Jørgen Madsen
Jørgen Madsen
Jørgen Madsen  Identity Verified
Local time: 15:08
English to Danish
+ ...
Sep 27, 2009

I sommer var jeg i USA og lånte en computer for at læse mail, men jeg vidste ikke, hvordan jeg skulle skrive æ, ø og å på et engelsk tastatur, hvilket var ret irriterende. Er der en nem måde at gøre det?

 
Susanne Hemdorff
Susanne Hemdorff  Identity Verified
Denmark
Local time: 15:08
Member (2006)
English to Danish
+ ...
Indsæt symbol / brug autotekst Sep 27, 2009

Umiddelbart burde man vel kunne "indsætte symbol", hvis bogstaverne findes i den tilgængelige liste. Og ellers kunne man vel, hvis man har et dansksproget dokument til rådighed, kopiere bogstaverne og lave autosymboler derudfra. - Men måske findes der en lettere måde?

 
Ivana Friis Søndergaard
Ivana Friis Søndergaard
United Kingdom
Local time: 14:08
Member (2008)
English to Danish
+ ...
Indstillinger Sep 27, 2009

I operativsystemets indstillinger kan man tilføje dansk tastatur-layout. Man kan så skifte mellem dansk og engelsk. Det gør jeg dagligt her i UK med med mit engelske tastatur.

 
Michele Fauble
Michele Fauble  Identity Verified
United States
Local time: 06:08
Member (2006)
Norwegian to English
+ ...
Writing æ, ø, å Sep 27, 2009

For æ, hold down ctrl and alt and press z, for ø, hold down ctrl and alt and press l, for å hold down ctrl and alt and press w.

I have changed my keyboard setting to English - International, but I think the above should work also with the setting English - USA.


 
Susanne Rosenberg
Susanne Rosenberg  Identity Verified
Germany
Local time: 15:08
Member (2002)
Danish to German
+ ...
Eller vha. ASCII Sep 27, 2009

Der findes også en ganske nem løsning, som dog kræver et numerisk tastatur:

Alt + 145 = æ
Alt + 155 = ø
Alt + 134 = å


 
Susanne Hemdorff
Susanne Hemdorff  Identity Verified
Denmark
Local time: 15:08
Member (2006)
English to Danish
+ ...
Besynderligt Sep 27, 2009

at når jeg tjekker genvejstasterne ved indsætning via "Indsæt symbol", så skal der f.eks. for "ø" anvendes "crtl+/,O", hvilket jeg ikke kan få til at fungere. Men for "ß" skal man bare skrive alt+0223. - Tilsyneladende kan man gå ind og selv rette til genvejstasterne til noget andet.

Nogle få gange er det hændt, at jeg har lavet et eller andet hokuspokus på tastaturet, så jeg mister ø, ø og å - så har jeg jo nok fået ændret til engelsk tastatur! Men nu vil jeg da p
... See more
at når jeg tjekker genvejstasterne ved indsætning via "Indsæt symbol", så skal der f.eks. for "ø" anvendes "crtl+/,O", hvilket jeg ikke kan få til at fungere. Men for "ß" skal man bare skrive alt+0223. - Tilsyneladende kan man gå ind og selv rette til genvejstasterne til noget andet.

Nogle få gange er det hændt, at jeg har lavet et eller andet hokuspokus på tastaturet, så jeg mister ø, ø og å - så har jeg jo nok fået ændret til engelsk tastatur! Men nu vil jeg da prøve at se, hvad det rent faktisk er, jeg er kommet til at gøre - så jeg ikke behøver lukke pc'en ned en anden gang
Collapse


 
Jørgen Madsen
Jørgen Madsen  Identity Verified
Local time: 15:08
English to Danish
+ ...
TOPIC STARTER
Og store bogstaver... Sep 27, 2009

Susanne Rosenberg wrote:
Der findes også en ganske nem løsning, som dog kræver et numerisk tastatur:

Alt + 145 = æ
Alt + 155 = ø
Alt + 134 = å


Det er vist den smarteste måde! Jeg har forgæves forsøgt at finde en ASCII-tabel med æ, ø og å, men hvordan skrives de store bogstaver?


 
NetLynx
NetLynx  Identity Verified
Local time: 15:08
English to Danish
+ ...
Æ, Ø, Å Sep 27, 2009

Hej Jørgen!

Æ Alt+146, Alt+0198, 00c6 Alt+x
Ø Alt+157, Alt+0216, 00d8 Alt+x
Å Alt+143, Alt+0197, 00c5 Alt+x

Første sæt er decimalt, 3-cifret ASCII, andet sæt decimalt, 4-cifret ASCII, tredie sæt Unicode HEX {4-cifret HEX, derefter Alt+x}.
Disse muligheder er nyttige, også for andre specielle tegn.

Genvejstasterne virker vist kun i Word, muligvis andre Office-programmer.
Hvis du skal skrive dansk på et engelsk ta
... See more
Hej Jørgen!

Æ Alt+146, Alt+0198, 00c6 Alt+x
Ø Alt+157, Alt+0216, 00d8 Alt+x
Å Alt+143, Alt+0197, 00c5 Alt+x

Første sæt er decimalt, 3-cifret ASCII, andet sæt decimalt, 4-cifret ASCII, tredie sæt Unicode HEX {4-cifret HEX, derefter Alt+x}.
Disse muligheder er nyttige, også for andre specielle tegn.

Genvejstasterne virker vist kun i Word, muligvis andre Office-programmer.
Hvis du skal skrive dansk på et engelsk tastatur, er det lettest at tilføje "Dansk tastatur-layout", og det er let at skifte mellem Engelsk, Dansk, ... tastatur-layout {vælg mellem Alt+Ctrl eller Alt+Shift (i venstre side, min foretrukne)}.

Jeg har lavet en liste over specialtegn, som jeg enkelte gange bruger, og ikke kan huske fra gang til gang. Sender den gerne. Der kan tilføjes andre tegn, og mulighederne inden for den anvendte font ses lettest ved at kigge i Word's Symbol; der vises flest tegn, når Unicode (hex) vælges.

Venlig hilsen
Erik


PS: Tak til Luís for rettelsen. Jeg glemte, at Word's symbolliste angiver mit andet sæt uden det indledende 0!!

[Edited at 2009-09-28 10:34 GMT]
Collapse


 
Luís E. dos Santos (X)
Luís E. dos Santos (X)
Brazil
Local time: 10:08
English to Portuguese
+ ...
Æ, Ø, Å Sep 28, 2009

Alt + 146 = Æ

Alt + 157 = Ø

Alt + 143 = Å


 
lisevs
lisevs
Local time: 15:08
komplet liste over ASCII-koder Sep 28, 2009

- her er en komplet liste over ASCII-koder hvor man også kan finde andre tegn som fx grader (°) og andre finurligheder der ikke altid er så nemme at finde på et fremmed tastatur
http://asciitable.com/

vh
lise


 
NetLynx
NetLynx  Identity Verified
Local time: 15:08
English to Danish
+ ...
ASCII-koder kan være drilske ... Sep 28, 2009

Hej Lise!

Tillad mig at drille lidt: ASCII-tabeller var i gamle dage (DOS og Windows 3) et gedemarked, fordi de ikke var entydige; deres indhold afhang af den anvendte landekode, der for Danmark var 850 eller 865. Du har i dit link på det, der burde være stort Ø's plads, et Yen-tegn!
Unicode-tegntabellerne forsøger at undgå disse indbyggede vanskeligheder ved at være éntydige, så der til hvert HEX-tal sv
... See more
Hej Lise!

Tillad mig at drille lidt: ASCII-tabeller var i gamle dage (DOS og Windows 3) et gedemarked, fordi de ikke var entydige; deres indhold afhang af den anvendte landekode, der for Danmark var 850 eller 865. Du har i dit link på det, der burde være stort Ø's plads, et Yen-tegn!
Unicode-tegntabellerne forsøger at undgå disse indbyggede vanskeligheder ved at være éntydige, så der til hvert HEX-tal svarer ét bestemt tegn.
Se http://www.unicode.org/charts/
Især Basic Latin og Latin-1.
Og jeg mener stadig, at de specielle tegn, man bruger engang imellem, men ikke ofte nok til at huske koden, laver man en liste over, stående på én side {fx gradtegn, diverse citationstegn, osv.}.

Venlig hilsen til alle
Erik
Collapse


 
lisevs
lisevs
Local time: 15:08
Helt fint med mig :) Sep 29, 2009

Kære Erik - og alle jer andre,

jeg er meget langt fra at være ekspert eller bare velbevandret i nogen som helst form for kodetabeller. Jeg sad bare lige tilfældigvis og skulle bruge koder for ½ og ¼ (samt iøvrigt ® som jo heller ikke står i denne tabel, men som jeg fandt koder for i Wikipedia) - og så kunne jeg jo lige så godt smække linket ind her i tråden når det lige passede ind - så kan andre jo evt. også have glæde af det. Og så er det jo godt vi har dig til at
... See more
Kære Erik - og alle jer andre,

jeg er meget langt fra at være ekspert eller bare velbevandret i nogen som helst form for kodetabeller. Jeg sad bare lige tilfældigvis og skulle bruge koder for ½ og ¼ (samt iøvrigt ® som jo heller ikke står i denne tabel, men som jeg fandt koder for i Wikipedia) - og så kunne jeg jo lige så godt smække linket ind her i tråden når det lige passede ind - så kan andre jo evt. også have glæde af det. Og så er det jo godt vi har dig til at rykke tingene på plads, så vi andre ikke skal blive fortvivlede over at vi alligevel ikke kan få det gedemarked af koder til at virke som de skal

Ønsker alle en inspirerende og givtig oversættelsesdag

vh
lise
Collapse


 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


Hvordan skriver man æ, ø og å på et engelsk tastatur?






Trados Business Manager Lite
Create customer quotes and invoices from within Trados Studio

Trados Business Manager Lite helps to simplify and speed up some of the daily tasks, such as invoicing and reporting, associated with running your freelance translation business.

More info »
CafeTran Espresso
You've never met a CAT tool this clever!

Translate faster & easier, using a sophisticated CAT tool built by a translator / developer. Accept jobs from clients who use Trados, MemoQ, Wordfast & major CAT tools. Download and start using CafeTran Espresso -- for free

Buy now! »