EF direktiver og ikke EU direktiver
Thread poster: Ulrika Louisa
Ulrika Louisa
Ulrika Louisa
Local time: 05:31
Aug 31, 2009

Hej,

Jeg er ny bruger af dette forum og vil skynde mig at poste mit første indlæg.

Det kan være, at der er nogen, som kan kaste lys over dette. P.t. arbejder jeg med overgang fra gammelt maskindirektiv til nyt maskindirektiv og er ved at opdatere ce- og komponenterklæringer. Men hvorfor hedder det EF direktiver (EC directives) og ikke EU direktiver. Det har altid undret mig.

Mvh.

Ulrika


 
Christine Andersen
Christine Andersen  Identity Verified
Denmark
Local time: 05:31
Member (2003)
Danish to English
+ ...
Af historiske grunde Sep 1, 2009

Nu gætter jeg, og hvis der er nogen, der ved bedre, så er man meget velkommen til at forklare de rigtige forhold.

Men det, der nu hedder EU eller den Europæiske Union, er jo udviklet fra Kul- & Stålunionen (European Coal and Steel Community), som opstod efter den 2. verdenskrig.

Den nuværende union var en del af grundlæggeren Jean Monnets vision, men den har været længe undervejs.

Den blev i lang tid kendt som 'the European (Economic) Community' /Eu
... See more
Nu gætter jeg, og hvis der er nogen, der ved bedre, så er man meget velkommen til at forklare de rigtige forhold.

Men det, der nu hedder EU eller den Europæiske Union, er jo udviklet fra Kul- & Stålunionen (European Coal and Steel Community), som opstod efter den 2. verdenskrig.

Den nuværende union var en del af grundlæggeren Jean Monnets vision, men den har været længe undervejs.

Den blev i lang tid kendt som 'the European (Economic) Community' /Europas (Økonomiske) Fællesskab, og så var det ganske logisk, at direktiverne fik de betegnelser EC, EF og hvad de så hedder på alle de andre sprog.

Det kom først til at hedde EU (European Union) efter Maastrichttraktaten trådte i kraft i 1993. (Er det virkelig så længe siden?!)

Hermed fik Parlamentet større beføjelser, og en ny lovgivningsprocedure blev indført.

Men helt kort, så afspejler de forskellige direktiver bare lovgivningsapparatets historie.

Man kan finde overvældende mængder af information på Nettet... Jeg har opgivet, og sidder og bladrer i en lille hæfte, som jeg lige har købt om 'European Union Law', og jeg har ikke fået den ordentlig læst endnu!
Collapse


 
Hannah Dorthea Nielsen
Hannah Dorthea Nielsen  Identity Verified
Denmark
Local time: 05:31
German to Danish
+ ...
EF fordi reguleret af EF-traktaten. Økonomisk samarbejde i videste forstand. Sep 14, 2009

Det er fordi direktiver har at gøre med den økonomiske del af samarbejdet (i videste forstand), såkaldt "1. søjle", det som reguleres af bestemmelserne i EF-traktaten. Lovgivningen laves af Kommissionen og besluttes af Parlamentet på den ene side og medlemslandenes regeringer på den anden side (Rådet).
Det er også de områder, som kan behandles af Domstolen i Luxembourg, som netop også hedder EF-domstolen.

Se i øvrigt det nedenstående citat fra denne side:http://ec.
... See more
Det er fordi direktiver har at gøre med den økonomiske del af samarbejdet (i videste forstand), såkaldt "1. søjle", det som reguleres af bestemmelserne i EF-traktaten. Lovgivningen laves af Kommissionen og besluttes af Parlamentet på den ene side og medlemslandenes regeringer på den anden side (Rådet).
Det er også de områder, som kan behandles af Domstolen i Luxembourg, som netop også hedder EF-domstolen.

Se i øvrigt det nedenstående citat fra denne side:http://ec.europa.eu/danmark/publikationer/pdf/v3_da.pdf

Ved EU-traktatens vedtagelse i 1992 blev EU-samarbejdet delt op i tre søjler.
Første søjle udgøres af bestemmelserne i EF-traktaten og er således den økonomiske
del af EU-samarbejdet. Her finder man bl.a. reglerne om det indre marked,
den økonomiske og monetære politik, landbrugspolitikken, handelspolitikken og
miljøpolitikken. I søjle 1 har Fællesskabet kompetence, og her kan der vedtages
lovgivning, som er direkte bindende for den enkelte borger. Man siger også, at
søjle 1 er EU's overstatslige samarbejde.
Bestemmelserne om den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik findes i søjle 2.
Dette samarbejde er mellemstatsligt. Søjle 3 indeholder bestemmelserne om samarbejdet
om retlige og indre anliggender (efter Amsterdam-traktatens ikrafttrædelse
indeholder søjle 3 kun bestemmelser om politisamarbejde og retligt samarbejde
i kriminalsager). Dette samarbejde er også mellemstatsligt.
EU-traktaten indeholder også fælles bestemmelser for både EU- og EF- samarbejdet,
herunder EU's målsætninger, den fælles institutionelle ramme, reglerne
om optagelse af nye medlemsstater samt respekt for menneskerettigheder m.m.

Hannah
Collapse


 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


EF direktiver og ikke EU direktiver






Anycount & Translation Office 3000
Translation Office 3000

Translation Office 3000 is an advanced accounting tool for freelance translators and small agencies. TO3000 easily and seamlessly integrates with the business life of professional freelance translators.

More info »
TM-Town
Manage your TMs and Terms ... and boost your translation business

Are you ready for something fresh in the industry? TM-Town is a unique new site for you -- the freelance translator -- to store, manage and share translation memories (TMs) and glossaries...and potentially meet new clients on the basis of your prior work.

More info »