DVD eller dvd?
Thread poster: Ann Louise Rodríguez
Ann Louise Rodríguez
Ann Louise Rodríguez
Denmark
Local time: 18:55
English to Danish
+ ...
Aug 22, 2003

Hej allesammen,

Ifølge retskrivningsordbogen skal forkortelser for ting staves med lille, f.eks. cd, tv og dvd.
Jeg har set korrekturen på en for nyligt oversat dvd-vejledning, og "alt" er rettet til stort (DVD,CD etc.).
Har jeg ret i at dettte er ukorrekt?

Saludos fra Madrid, Ann Louise


 
Helle Kaiser-Nielsen
Helle Kaiser-Nielsen  Identity Verified
United Kingdom
Local time: 17:55
Member
English to Danish
+ ...
dvd, cd osv. Aug 22, 2003

Hej

Jeg vil give RO helt ret i, at dvd, cd osv. skal staves med lille. Det er vel gået dem, som det gik "aids", "dna" og "hiv", der som "nye" ord var med stort, men i takt med, at de vandt indpas og sprogligt fodfæste nu også skal skrives med lille.

Fredagshilsner
Helle


 
lisevs
lisevs
Local time: 18:55
Du har ret :-) Aug 22, 2003

Hej Ann Louise,



Ifølge retskrivningsordbogen skal forkortelser for ting staves med lille, f.eks. cd, tv og dvd.
Jeg har set korrekturen på en for nyligt oversat dvd-vejledning, og "alt" er rettet til stort (DVD,CD etc.).
Har jeg ret i at dettte er ukorrekt?



Ja, du har ret

se fx disse opslag fra Retskrivningsordbogen på nettet:

--
dvd sb., dvd'en, dvd'er.
dvd-drev sb., -et, dvd-drev, bf. pl. -ene.

cd sb., cd'en, cd'er (fork. for compactdisk).
cd-afspiller sb., -en, -e, bf. pl. cd-afspillerne.
cd-brænder sb., -en, -e, bf. pl. cd-brænderne.
cd-drev sb., -et, cd-drev, bf. pl. -ene.
cd-rom sb., cd-rommen el. cd-rom'en, cd-rommer el. cd-rom'er.
cd-spiller sb., -en, -e, bf. pl. cd-spillerne.
--

Grunden til at man tit ser disse forkortelser skrevet med stort er vel at initialforkortelser som SAS, DR, NATO skrives med store bogstaver.
Eller måske bare fordi det grafisk ser bedre ud (eller ud af mere hvis man vil sælge et dyrt apparat???)
Men faktisk er det retskrivningsfejl


god weekend
vh
lise


 
pcovs
pcovs
Denmark
Local time: 18:55
English to Danish
Min ordbog er ikke helt enig Aug 22, 2003

Min Nudansk Ordbog & Sprogbrugsleksikon (fra 1995) siger:

"CD el. cd ... forkort. for compactdisk..."
og
"CD-afspiller el. cd-afspiller..."

Til gengæld foreslår den kun "CD" for interaktiv CD og "CD-ROM"

Måske er min ordbog bare 'for gammel' og sprogbruget har ændret sig til "cd" etc.?


 
Susanne Rosenberg
Susanne Rosenberg  Identity Verified
Germany
Local time: 18:55
Member (2002)
Danish to German
+ ...
Gælder det også for SMS? Aug 22, 2003

Hidtil er jeg kun stødt på SMS, men måske bør det også skrives med småt?

Desværre står det hverken i min retskrivningsordbog eller i den nye retskrivningsordbog på nettet. Hvordan argumenterer I overfor kunden i forbindelse med denne slags 'pionerarbejde'? Ann Louise kan måske henvise til ordbøgerne, men hvad så med de forkortelser der ikke findes dér?

Mange weekendhilsner
Susanne


 
Suzanne Blangsted (X)
Suzanne Blangsted (X)  Identity Verified
Local time: 10:55
Danish to English
+ ...
forkortelser Aug 23, 2003

Engelsk til dansk IT ordbøger viser forkortelserne på dansk med STORE bogstaver såsom DVD, RAM, CD-ROM, DAT, DDE, DDL, og andre forkortelser til fremmedord, hvis ordet er forkortet med store bogstaver i landet af oprindelse.

 
lisevs
lisevs
Local time: 18:55
"sms" anbefales af Dansk Sprognævn Aug 24, 2003

Hej Susanne,

jeg gik ind på Dansk Sprog- og Litteraturselskabs hjemmeside. Det er dem der arbejder på "Den Danske Ordbog" der skal udkomme i 2003-2004 i seks bind.

Her kan man søge på selskabets tekstkorpus for at se i hvilke sammenhænge ord forekommer i nutidsdansk.
Søger man på "sms" ser man denne stavemåde markeret med en grøn smiley - dvs. det er den stavemåde Dansk Sprognævn anbefaler. SMS er markeret med en rød smiley - men er mindst lige så udb
... See more
Hej Susanne,

jeg gik ind på Dansk Sprog- og Litteraturselskabs hjemmeside. Det er dem der arbejder på "Den Danske Ordbog" der skal udkomme i 2003-2004 i seks bind.

Her kan man søge på selskabets tekstkorpus for at se i hvilke sammenhænge ord forekommer i nutidsdansk.
Søger man på "sms" ser man denne stavemåde markeret med en grøn smiley - dvs. det er den stavemåde Dansk Sprognævn anbefaler. SMS er markeret med en rød smiley - men er mindst lige så udbredt som den anden stavemåde.

Jeg er endnu aldrig kommet ud for at måtte argumentere for den ene eller anden stavemåde, men en henvisning til Retskrivningsordbogen er vel overbevisende?
Men hvis en kunde insisterer på at ville have disse forkortelser skrevet med stort (som jeg har været ude for...) gør jeg opmærksom på at det er ukorrekt men i betragtning af hvor udbredt de forkerte former er modsætter jeg mig heller ikke kundens ønske.

vh
Lise
Collapse


 
Barbara Østergaard
Barbara Østergaard
Denmark
Local time: 18:55
English to Danish
+ ...
Med småt! Aug 28, 2003

Hej Ann Louise - og andre

Ann Louise Rodríguez wrote:

Hej allesammen,

Ifølge retskrivningsordbogen skal forkortelser for ting staves med lille, f.eks. cd, tv og dvd.
Jeg har set korrekturen på en for nyligt oversat dvd-vejledning, og "alt" er rettet til stort (DVD,CD etc.).
Har jeg ret i at dettte er ukorrekt?

Saludos fra Madrid, Ann Louise


Jeg kan kun erklære mig enig med dem af jer, der anbefaler at bruge småt - det er ganske enkelt den RIGTIGE måde at stave dvd, cd osv. på. Jeg kan ikke se, hvorfor vi ikke skulle rette os efter de stavemåder, der anbefales af Dansk Sprognævn og retskrivningsordbogen, http://www.dsn.dk/?/cgi-bin/ordbog/ronet. Disse udgør trods alt "højeste instans", når det kommer til stavemåder, og hvis kunden kræver dokumentation, er det da de bedste referencer, man kan give!

Jeg tror, at der endnu en gang er tale om, at det engelske sprog sniger sig ind i det danske. Vi læser så mange engelske tekster, at vi bliver vant til at se det stavet på denne måde, og fordi det så hedder det samme på dansk, vælger vi fejlagtigt at stave det på samme måde som på engelsk...

Jeg vil gerne tilføje, at der også i mine it- og computerordbøger bruges store bogstaver. Her har man tilsyneladende ikke slået efter i retskrivningsordbogen Det kan godt svare sig lige at dobbelttjekke en gang imellem (uanset hvor sikker man føler sig!). For det er da vigtigt at vi som sprogfolk benytter os af de rigtige stavemåder, og - forhåbentlig - på denne måde kan præge skik og brug i den rigtige retning.

Venlig hilsen
Barbara


 
Helle Kaiser-Nielsen
Helle Kaiser-Nielsen  Identity Verified
United Kingdom
Local time: 17:55
Member
English to Danish
+ ...
sms, dvd osv. Aug 28, 2003

Som Barbaras (og andres) IT-ordbøger står engelske forkortelser med store bogstaver i mine diverse tekniske og edb-ordbøger, men jeg stiller mig solidt bag Sprognævnet her. I øvrigt har de alle tiders hjemmeside, hvor der også er en særskilt side med "engelsk IT (it?) på dansk" eller noget i den retning
De svarer også på spørgsmål - det tager et par uger og man skal bl.a. huske at oplyse sin adresse. Diverse sva
... See more
Som Barbaras (og andres) IT-ordbøger står engelske forkortelser med store bogstaver i mine diverse tekniske og edb-ordbøger, men jeg stiller mig solidt bag Sprognævnet her. I øvrigt har de alle tiders hjemmeside, hvor der også er en særskilt side med "engelsk IT (it?) på dansk" eller noget i den retning
De svarer også på spørgsmål - det tager et par uger og man skal bl.a. huske at oplyse sin adresse. Diverse svar findes på deres hjemmeside, så man kan med fordel tjekke den ind i mellem.

www.dsn.dk ("RO" uden grammatikdelen ligger forøvrigt også her til fri afbenyttelse)

[Edited at 2003-08-28 15:41]
Collapse


 
vtranum
vtranum  Identity Verified
Danish to English
+ ...
DVD eller dvd Sep 13, 2003

om det er DVD eller dvd kommer helt an på hvor og hvordan sætningen er skrevet.
Når DVD eller CD... ect stå alene skal det være med stort, men hvis det stå som dvd-... skal det være med lille.
Hvis det stå efter et punktum skal sætningen starte med
Dvd-...
jeg ved godt det er næsten umuligt og arbejde med, men dette er den måde som de fleste store firmaer så som, HP, IBM, Dell, Microsoft... vil have det.


 
Barbara Østergaard
Barbara Østergaard
Denmark
Local time: 18:55
English to Danish
+ ...
Spørgsmål Sep 14, 2003

Hej "vtranum"

Interessant nok nævner du kun amerikanske virksomheder - og de BØR jo IKKE sætte standarden for retskrivning på dansk...

Jeg tænkte blot på, om du havde nogle referencer til understøttelse af disse retskrivningsregler? I så fald vil jeg meget gerne bede om dem.

God søndag til alle!

Venlig hilsen
Barbara

vtranum wrote:


om det er DVD eller dvd kommer helt an på hvor og hvordan sætningen er skrevet.
Når DVD eller CD... ect stå alene skal det være med stort, men hvis det stå som dvd-... skal det være med lille.
Hvis det stå efter et punktum skal sætningen starte med
Dvd-...
jeg ved godt det er næsten umuligt og arbejde med, men dette er den måde som de fleste store firmaer så som, HP, IBM, Dell, Microsoft... vil have det.


 
vtranum
vtranum  Identity Verified
Danish to English
+ ...
DVD eller dvd Oct 19, 2003

Hi Barbara Østergaard

Det har du fuldstænding ret i men når du sidder som oversætter og kan vælge enten og gøre hvad de order dig til at gøre eller blive fyret jaaaa så kender du nok svaret til den, på det tidspunkt jeg kommer ind i billedet havde nogle af de lav pris oversætter allerede haft deres finger i oversættelsen og det er svært og sidde som Dansker og føle sig på den ene side forarget over og se en sådan dårlig oversættelse, og på den anden side le over
... See more
Hi Barbara Østergaard

Det har du fuldstænding ret i men når du sidder som oversætter og kan vælge enten og gøre hvad de order dig til at gøre eller blive fyret jaaaa så kender du nok svaret til den, på det tidspunkt jeg kommer ind i billedet havde nogle af de lav pris oversætter allerede haft deres finger i oversættelsen og det er svært og sidde som Dansker og føle sig på den ene side forarget over og se en sådan dårlig oversættelse, og på den anden side le over at sådanne store firmaer ikke har mere viden om hvad der sker rundt i verden, så længe de kan spare penge gør det lige meget hvordan det færdige produkt ser ud, for som jeg var fortalt
"We don't understand it anyways"

Hygge hejsa.
Collapse


 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


DVD eller dvd?






TM-Town
Manage your TMs and Terms ... and boost your translation business

Are you ready for something fresh in the industry? TM-Town is a unique new site for you -- the freelance translator -- to store, manage and share translation memories (TMs) and glossaries...and potentially meet new clients on the basis of your prior work.

More info »
Wordfast Pro
Translation Memory Software for Any Platform

Exclusive discount for ProZ.com users! Save over 13% when purchasing Wordfast Pro through ProZ.com. Wordfast is the world's #1 provider of platform-independent Translation Memory software. Consistently ranked the most user-friendly and highest value

Buy now! »