Pages in topic:   < [1 2]
Moms ved salg til udlandet
Thread poster: pcovs
Mads Grøftehauge
Mads Grøftehauge  Identity Verified
Local time: 16:02
English to Danish
+ ...
Intet momsnummer? Så skal der opkræves moms! Apr 22, 2005

NetLynx wrote:

Men er der et 'omvendt' link til Mads' link?
Altså et sted, hvor jeg fra firmanavn kan få VAT-nr? Jeg har én kunde, der ikke læser den linie, hvor jeg beder om fimaets VAT-nr.

Venlig hilsen
Erik


(Jeg går i det følgende ud fra, at vi stadig taler om EU-lande)
Hvis kunden nægter at oplyse sit momsnummer, må man gå ud fra, at de ikke er momsregistrerede. Det er i hvert fald hvad T&S vil gøre, hvis det kommer så vidt!
Jeg tror ikke, at der findes en samlet database den modsatte vej. Det ville næste være umuligt, fordi man jo kan ændre sit firmanavn alt det man vil på det samme momsnummer. Så du bliver nok nødt til at henvende dig til det pågældende lands erhvervsstyrelse. Det er sikkert ikke spor bureaukratisk
Alternativt kan (skal!) du opkræve moms på din faktura. Så skal kunden nok finde momsnummeret frem!

Mvh.
Mads G


 
Mads Grøftehauge
Mads Grøftehauge  Identity Verified
Local time: 16:02
English to Danish
+ ...
IKKE listeangivelser ved salg af *ydelser* Feb 27, 2007

Jeg fik vist sagt noget, som ikke passer:

"De skal hos Deres kunder i andre EU-lande skaffe oplysninger om kundens momsnummer. Dette nummer skal anføres på fakturaer og på de periodiske oversigter (listeangivelser), der skal indsendes til ToldSkat."


Dette er det korrekte:
"Salg af ydelser til momsregistrerede virksomheder i andre EU-lande skal aldrig med på listeangivelsen. Det er kun, når du sælger varer til momsregistrerede virksomheder i andre EU-lande, at du skal notere salget på listeangivelsen."

Det står her:
http://www.skat.dk/display.aspx?oID=55151&vID=200877&indhold=1

Tilføjelse:

Man skal stadig skrive sit salg af ydelser & varer til EU- og andre udlande i Rubrik C på momsangivelsen, men man behøver altså ikke indsende "liste". Jeg har gjort det forkert i et par år, fordi jeg ikke var opmærksom på distinktionen mellem varer og ydelser.

Man skal også stadig have og tjekke kundernes VAT-numre.

[Edited at 2007-02-27 10:38]


 
Christian Schoenberg
Christian Schoenberg  Identity Verified
United States
Local time: 10:02
Danish to English
+ ...
Havde et lignende problem med EU/USA - tvetydige udmeldinger Oct 31, 2007

Hej alle,

Jeg havde et lignende problem, men med betalinger fra USA. De danskere jeg skulle betale og som overvejede at opkræve moms - den ene endda en meget velanset professor i erhvervsret, mm - havde svært ved at gennemskue de dansk-internationale momsregler.

Efter mange tvetydige - og direkte modsigende - udmeldinger fra ToldSkat, som strakte sig over adskillige måneder, viste det sig at opkrævning af moms afhængte af om hvor tjenesteydelsen/produktet anven
... See more
Hej alle,

Jeg havde et lignende problem, men med betalinger fra USA. De danskere jeg skulle betale og som overvejede at opkræve moms - den ene endda en meget velanset professor i erhvervsret, mm - havde svært ved at gennemskue de dansk-internationale momsregler.

Efter mange tvetydige - og direkte modsigende - udmeldinger fra ToldSkat, som strakte sig over adskillige måneder, viste det sig at opkrævning af moms afhængte af om hvor tjenesteydelsen/produktet anvendes af slutbrugeren (hvis jeg forstår det ret).

Hvorom alt er, skal I altså sørge for at få ALTING på skrift fra ToldSkat!!! Jeg kan ikke understrege det nok. Vi var ude for at historien skiftede 180º fra telefonopringning til teleopringning.

Christian
Collapse


 
Virginie Mair
Virginie Mair  Identity Verified
Switzerland
Local time: 16:02
English to French
+ ...
Sale of services to an individual in Sweden (without VAT number) Jan 22, 2014

Hello, I am registered as a translator in Denmark, with CVR and all.
So far, I have been doing everything according to the book for my services to a UK-registered, VAT-registered UK-based agency, and that was fine.
But I have justed accepted to work for an individual based in Sweden. I suppose I need to charge him the Danish VAT, don't I? It is a very small project and I have already given him the quote, so I can use this as the amount after VAT, I don't mind so much. But in future,
... See more
Hello, I am registered as a translator in Denmark, with CVR and all.
So far, I have been doing everything according to the book for my services to a UK-registered, VAT-registered UK-based agency, and that was fine.
But I have justed accepted to work for an individual based in Sweden. I suppose I need to charge him the Danish VAT, don't I? It is a very small project and I have already given him the quote, so I can use this as the amount after VAT, I don't mind so much. But in future, should I quote pre and post-VAT in similar cases?
Thanks a lot for any help (and apologies, I can read Danish, but I make so many mistakes I will not cover myself in shame on this forum...).
Virginie
Collapse


 
Ivana Friis Søndergaard
Ivana Friis Søndergaard
United Kingdom
Local time: 15:02
Member (2008)
English to Danish
+ ...
VAT/individuals Jan 22, 2014

Hi Virginie, yes, you should charge VAT to an individual in Sweden. And in future, just state that your fee includes VAT (obviously add it to you fee), people who are not VAT registered don't really want to know the price without VAT

 
Pages in topic:   < [1 2]


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


Moms ved salg til udlandet






Trados Business Manager Lite
Create customer quotes and invoices from within Trados Studio

Trados Business Manager Lite helps to simplify and speed up some of the daily tasks, such as invoicing and reporting, associated with running your freelance translation business.

More info »
Anycount & Translation Office 3000
Translation Office 3000

Translation Office 3000 is an advanced accounting tool for freelance translators and small agencies. TO3000 easily and seamlessly integrates with the business life of professional freelance translators.

More info »