Navne på organisationer
Thread poster: plovski
plovski
plovski
English to Danish
Feb 5, 2009

Hej, jeg er lidt en amatør. Og en glad én. Især for at der findes proffer at spørge:

Jeg sidder med en tekst, hvor der nævnes flere udenlandske organisationer uden danske navne. Nu er spørgsmålet, hvordan man gør med begyndelsesbogstavet i de enkelte ord. Fx Democrats for Change. Er det nu "Demokrater for Forandring" eller "demokrater for forandring". Er der regler for den slags, eller er det op til smag og behag og konsekvens. KH, Lars


 
Jeanette Brammer
Jeanette Brammer  Identity Verified
Local time: 08:54
English to Danish
+ ...
Kig i Sproget Feb 6, 2009

Kære Lars,

Jeg vil foreslå dig at gøre lige som de rigtige proffer: Slå det op! Det kan man blandt andet gøre her:http://sproget.dk/ Der er et søgefelt, hvor man fx skriver "store og små bogstaver i proprier".

Venlig hilsen
Jeanette


 
lisevs
lisevs
Local time: 08:54
- og hvor man så kan læse... Feb 6, 2009

... om navne på organisationer:
"Skrives som hovedregel med stort begyndelsesbogstav i det første ord og de mere betydningsfulde ord (dvs. andre ord end konjunktioner, præpositioner, artikler og enkelte andre småord). Fx Red Barnet, Danske Regioner."
- og den samme regel gælder også virksomheder, institutioner, bygninger osv.... See more
... om navne på organisationer:
"Skrives som hovedregel med stort begyndelsesbogstav i det første ord og de mere betydningsfulde ord (dvs. andre ord end konjunktioner, præpositioner, artikler og enkelte andre småord). Fx Red Barnet, Danske Regioner."
- og den samme regel gælder også virksomheder, institutioner, bygninger osv.

http://sproget.dk/raad-og-regler/ordlister/sproglige-ordlister/store-eller-sma-begyndelsesbogstaver-i-proprier-tiltalepronomener-og-titulaturer

- bare for at vi så også har svaret her i vores lille samling

god weekend!

vh
lise
Collapse


 
plovski
plovski
English to Danish
TOPIC STARTER
Tak Feb 6, 2009

Tak for henvisninger og svar. Lars