Hvilke "forsikringer" har I?
Thread poster: Charlotte M. Piloz
Charlotte M. Piloz
Charlotte M. Piloz  Identity Verified
Denmark
Local time: 01:13
Member (2008)
English to Danish
Jan 24, 2009

Hej alle

Jeg sidder og overvejer, om jeg skal ophøre mit medlemsskab af A-kassen. Jeg kan egentlig ikke se, hvad jeg skal bruge det til, og vi kan selvfølgelig godt bruge de godt 4000,- mere om året. Er der nogle "farer" ved ikke at være medlem? Jeg har været selvstændig i 2 år nu og har ikke lige planer om at finde job foreløbig.

Jeg overvejer også at tegne en sygedagpengeforsikring - har I såd
... See more
Hej alle

Jeg sidder og overvejer, om jeg skal ophøre mit medlemsskab af A-kassen. Jeg kan egentlig ikke se, hvad jeg skal bruge det til, og vi kan selvfølgelig godt bruge de godt 4000,- mere om året. Er der nogle "farer" ved ikke at være medlem? Jeg har været selvstændig i 2 år nu og har ikke lige planer om at finde job foreløbig.

Jeg overvejer også at tegne en sygedagpengeforsikring - har I sådan en? Jeg kan ikke finde ud af, hvornår den gælder - altså, hvad er "sygdom"? - og skal man dokumentere, at man er syg? Hvis ja, hvordan? Det gælder vel ikke også barnets første sygedag, som pt. er det eneste, der dræner herhjemme?

Hvad kan I ellers anbefale af forskringer - og hvilke har I?

Mange weekendhilsener
Charlotte
Collapse


 
Ivana Friis Søndergaard
Ivana Friis Søndergaard
United Kingdom
Local time: 00:13
Member (2008)
English to Danish
+ ...
Drop A-kasse Jan 25, 2009

Hvilken type A-kasse er du medlem af? Der er jo særlige A-kasser for selvstændige. Jeg opsagde mit medlemsskab af Magistrenes, da jeg havde været selvstændig i 6 mdr. og nu bor jeg i UK, og har stadig ikke noget. Jeg har ikke fortrudt det, men heller ikke rigtig undersøgt, hvordan det fungerer herovre.

Jeg har ikke styr på det med sygedagpengeforsikring, men prøv at søge på det her på proz, det har væert oppe og vende før, og der er vist en rimelig ordning fra det offentlige.


 
Susanne Hemdorff
Susanne Hemdorff  Identity Verified
Denmark
Local time: 01:13
Member (2006)
English to Danish
+ ...
A-kasse eller ej + sygedagpengeforsikring Jan 25, 2009

Jeg er selv (stadig, siden 1978/79, tror jeg!) medlem af Kommunikation og Sprog, såmænd både forbund og A-kasse, det er lidt billigere, når man er selvstændig. P.t. betaler jeg pr. måned:
AKASSESTATSBIDR 290.00
AKASSE ADM.KONT 95.00
EFTERLØNSBIDRAG 423.00
FORBUNDSKONTING 207.00

Jeg er 51 år, og kan forestille mig, at jeg vil gøre brug af min ret til efterløn til sin tid, så jeg er nødt til at være medlem af en A-kasse. Forbundskontin
... See more
Jeg er selv (stadig, siden 1978/79, tror jeg!) medlem af Kommunikation og Sprog, såmænd både forbund og A-kasse, det er lidt billigere, når man er selvstændig. P.t. betaler jeg pr. måned:
AKASSESTATSBIDR 290.00
AKASSE ADM.KONT 95.00
EFTERLØNSBIDRAG 423.00
FORBUNDSKONTING 207.00

Jeg er 51 år, og kan forestille mig, at jeg vil gøre brug af min ret til efterløn til sin tid, så jeg er nødt til at være medlem af en A-kasse. Forbundskontingentet kunne jeg naturligvis droppe, og jeg har da også overvejet det...

Sygeforsikring: Du kan kontakte BAC, Beskæftigelsesministeriets AdministrationsCenter, vedr. optagelse i forsikringsordningen. Web: www.adir.dk, mail: [email protected].
Jeg betalte sidste år 2.301 kr. for et år, maksimumydelse, gældende fra 3. dags fravær. Jeg er egentlig ikke klar over, hvad der kræves af dokumentation, hvis man vil gøre brug af ydelsen. Det må jeg vist hellere finde ud af...

Erhvervsforsikring: En sådan har jeg tegnet hos Tryg, gældende for konsulentvirksomhed, den kostede sidste år i alt 4.408,25. Den omfatter forsikring for brand, tyveri, vandskade, driftstab, maskin- og it-udstyr - og den store del, nemlig en erhvervs- og produktansvarsforsikring på 10 mio. kr. - for det tilfælde, at man kommer til at oversætte noget rivegalt i en teknisk oversættelse, så der sker ulykker...

[Edited at 2009-01-25 13:49 GMT]
Collapse


 
Marianne Dahl
Marianne Dahl  Identity Verified
Denmark
Local time: 01:13
Member (2002)
English to Danish
+ ...
A-kasse og sygeforsikring - jatak Jan 25, 2009

Hej

Jeg kan fortælle, at jeg er medlem i Dana - a-kasse for selvstændige. Det er et meget bevidst valg, selvom jeg selvfølgelig ikke håber jeg skal have dagpenge fra a-kassen. I tillæg får man jo også hos Dana et super godt netværk på tværs af brancher og nogle meget spændende events. Jeg har altid været medlem af en a-kasse - i perioder dog ikke i en fagforening, men a-kassen har ikke været svært valg. Det kan være dyrt at spare disse penge. Der er mange der i øjeb
... See more
Hej

Jeg kan fortælle, at jeg er medlem i Dana - a-kasse for selvstændige. Det er et meget bevidst valg, selvom jeg selvfølgelig ikke håber jeg skal have dagpenge fra a-kassen. I tillæg får man jo også hos Dana et super godt netværk på tværs af brancher og nogle meget spændende events. Jeg har altid været medlem af en a-kasse - i perioder dog ikke i en fagforening, men a-kassen har ikke været svært valg. Det kan være dyrt at spare disse penge. Der er mange der i øjeblikket ærgrer sig over, at de ikke valgte at melde sig ind i en a-kasse, nu da krisen begynder at kradse i nogle brancher. Man skal jo være medlem i et år, inden man bliver dagpengeberettiget. Blot til venlig eftertanke - men det er jo i bund og grund ens eget valg, alt efter holdning og temperament.

Vedr. sygeforsikringen, så kan jeg fortælle, at jeg har den dyrere løsning til ca. 3.500 om året, men så er jeg også dækket fra dag 1. Jeg begyndte også med Susannes løsning med dækning fra 3. dag, men fandt ud af, at det jo som regel er det første par dage, men ikke kan arbejde, og dermed så synes jeg den har sin berettigelse. Jeg kan fortælle, at jeg for et par år siden gjorde brug af sygeforsikringen, da jeg var sygemeldt i 14 dage - og jeg var glad for, at jeg havde tegnet forsikringen, så det blev meget hurtigt tjent hjem igen. De kræver ikke decideret dokumentation, men man skriver under på tro og love. Kontakt kommunen straks du er syg og udfyld et skema, som du kan downloade. Når du er rask igen skal du selvfølgelig straks melde dig klar igen.
Collapse


 
Charlotte M. Piloz
Charlotte M. Piloz  Identity Verified
Denmark
Local time: 01:13
Member (2008)
English to Danish
TOPIC STARTER
Tak for svar - jeg summer stadig :) Jan 26, 2009

Tak for jeres svar - jeg håber selvfølgelig på svar fra flere af brugerne herinde


Marianne Dahl wrote:

Hej

Jeg kan fortælle, at jeg er medlem i Dana - a-kasse for selvstændige. Det er et meget bevidst valg, selvom jeg selvfølgelig ikke håber jeg skal have dagpenge fra a-kassen. I tillæg får man jo også hos Dana et super godt netværk på tværs af brancher og nogle meget spændende events. Jeg har altid været medlem af en a-kasse - i perioder dog ikke i en fagforening, men a-kassen har ikke været svært valg. Det kan være dyrt at spare disse penge. Der er mange der i øjeblikket ærgrer sig over, at de ikke valgte at melde sig ind i en a-kasse, nu da krisen begynder at kradse i nogle brancher. Man skal jo være medlem i et år, inden man bliver dagpengeberettiget. Blot til venlig eftertanke - men det er jo i bund og grund ens eget valg, alt efter holdning og temperament.



Jeg har været medlem af en a-kasse (AAK), siden jeg blev færdiguddannet i 05, og netop denne a-kasse gør i al fald intet for selvstændige. Jeg kender ikke Dana, så den vil jeg da læse om. Når det nu netop er krisetider, er det også svært at få jobs, så jeg går ikke ud fra, at jeg skal ud og finde et nyt inden for den nærmeste fremtid. Foreløbig har jeg ikke mærket krisen kradse i mit arbejde - udover et par "venlige" mails om nedsættelse af priser - det kan selvfølgelig komme, men forhåbentlig ikke så meget, at det er nødvendigt at lukke biksen. Jeg summer stadig over dette


 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


Hvilke "forsikringer" har I?






Trados Business Manager Lite
Create customer quotes and invoices from within Trados Studio

Trados Business Manager Lite helps to simplify and speed up some of the daily tasks, such as invoicing and reporting, associated with running your freelance translation business.

More info »
CafeTran Espresso
You've never met a CAT tool this clever!

Translate faster & easier, using a sophisticated CAT tool built by a translator / developer. Accept jobs from clients who use Trados, MemoQ, Wordfast & major CAT tools. Download and start using CafeTran Espresso -- for free

Buy now! »