interessant artikel
Thread poster: Suzanne Blangsted (X)
Suzanne Blangsted (X)
Suzanne Blangsted (X)  Identity Verified
Local time: 18:35
Danish to English
+ ...
Jan 14, 2009

Hvad skal der ske med det danske sprog?
Interessant artikel fra berlingeren.

http://www.berlingske.dk/article/20090114/danmark/90114125/


 
Marie Halvorsen
Marie Halvorsen
United States
Local time: 20:35
English to Danish
Tak for linket Jan 14, 2009

Jeg ved ikke, om lovgivning er løsningen, men jeg synes, det er ærgerligt, hvis dansk bliver kørt ud på et sidespor på den måde.

 
Christine Andersen
Christine Andersen  Identity Verified
Denmark
Local time: 03:35
Member (2003)
Danish to English
+ ...
Journalisten kunne bruge en korrekturlæser... Jan 21, 2009

Ingen klage rover engelsk

Der var mindst en af den slags, som jeg selv laver...
Jeg tror en god blanding er nødvendig, og det vigtigtst at sørge for, at undervisningspersonale taler et forståeligt sprog, om det så er dansk eller engelsk. Det er nødvendigt at ansætte folk på basis af deres faglige forudsætninger, og så må de undervise på det sprog, som de bruger mest effektivt.

Det
... See more
Ingen klage rover engelsk

Der var mindst en af den slags, som jeg selv laver...
Jeg tror en god blanding er nødvendig, og det vigtigtst at sørge for, at undervisningspersonale taler et forståeligt sprog, om det så er dansk eller engelsk. Det er nødvendigt at ansætte folk på basis af deres faglige forudsætninger, og så må de undervise på det sprog, som de bruger mest effektivt.

Det er enormt svært at følge med, hvis underviseren taler med stærk accent, uanset sprog. Folk er tilbøjelige til at sige, hvad de kan, og ikke altid hvad er mest relevant.

I sagens natur kommer der fageksperter fra udlandet, og så skal de ikke holde foredrag på dårligt dansk! Men mange danskere læser engelsk bedre, end de taler det, så lad dem endelig tale dansk...

Jeg tror, universiteterne kan finde ud af det selv.
Collapse


 
Jeanette Brammer
Jeanette Brammer  Identity Verified
Local time: 03:35
English to Danish
+ ...
Ikke helt enig Jan 21, 2009

Christine, du skriver "jeg tror, universiteterne kan finde ud af det selv".

Det er jeg ikke enig i. For som jeg skriver i en anden tråd, hvem er universiteterne? Er det ledelsen, som gerne vil have masser af udenlandske studerende (= mange penge), eller er det de danske lærere og studerende, som helst vil tale dansk, fordi det er det eneste sprog, de behersker? Der foregår faktisk lidt af en sprogkamp internt på universiteterne, og da ledelsen selvfølgelig har den største mag
... See more
Christine, du skriver "jeg tror, universiteterne kan finde ud af det selv".

Det er jeg ikke enig i. For som jeg skriver i en anden tråd, hvem er universiteterne? Er det ledelsen, som gerne vil have masser af udenlandske studerende (= mange penge), eller er det de danske lærere og studerende, som helst vil tale dansk, fordi det er det eneste sprog, de behersker? Der foregår faktisk lidt af en sprogkamp internt på universiteterne, og da ledelsen selvfølgelig har den største magt, mener jeg, at de andre godt kunne bruge vores støtte.

[Edited at 2009-01-21 16:23 GMT]
Collapse


 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


interessant artikel






Wordfast Pro
Translation Memory Software for Any Platform

Exclusive discount for ProZ.com users! Save over 13% when purchasing Wordfast Pro through ProZ.com. Wordfast is the world's #1 provider of platform-independent Translation Memory software. Consistently ranked the most user-friendly and highest value

Buy now! »
Trados Business Manager Lite
Create customer quotes and invoices from within Trados Studio

Trados Business Manager Lite helps to simplify and speed up some of the daily tasks, such as invoicing and reporting, associated with running your freelance translation business.

More info »