Ekstern harddisk med backupfiler retur til fabrikanten eller ej?
Thread poster: Merete Hvas
Merete Hvas
Merete Hvas  Identity Verified
Denmark
Local time: 03:24
Member (2007)
English to Danish
+ ...
Sep 21, 2008

Jeg har en ekstern harddisk, som jeg bruger til at tage backup på. Den er for nylig gået i stykker, forstået på den måde at min pc overhovedet ikke kan "se" den, når jeg kobler den til.

Jeg har kontaktet fabrikanten, som har sendt mig en ny under garantien, og inden 30 dage skal jeg så returnere den defekte harddisk til dem, så de kan teste den. Sender jeg den ikke retur, får jeg en regning på den nye harddisk.

Jeg er kommet meget i tvivl, om jeg har lyst til
... See more
Jeg har en ekstern harddisk, som jeg bruger til at tage backup på. Den er for nylig gået i stykker, forstået på den måde at min pc overhovedet ikke kan "se" den, når jeg kobler den til.

Jeg har kontaktet fabrikanten, som har sendt mig en ny under garantien, og inden 30 dage skal jeg så returnere den defekte harddisk til dem, så de kan teste den. Sender jeg den ikke retur, får jeg en regning på den nye harddisk.

Jeg er kommet meget i tvivl, om jeg har lyst til at sende min gamle harddisk ind til fabrikanten. Selv om den er defekt, indeholder den jo alt privat indhold fra min computer: private såvel som arbejdsrelaterede dokumenter og filer, private billeder, ALT. Da der ingen forbindelse er mellem min pc og harddisken, kan jeg ikke engang komme til at tømme den. Fabrikanten er en stor international koncern (jeg skal sende den til en afdeling i Tyskland), så jeg tror, virksomheden er pålidelig nok, og man kunne selvfølgelig også diskutere, hvad de skulle kunne bruge mine private dokumenter til. Jeg har heller ingen nøgenbilleder eller lignende intime ting liggende på harddisken, som nogen sikkert kunne synes var sjove at distribuere på nettet Men jeg har trods alt for enkelte kunder skrevet under på, at jeg ikke vil gøre deres filer tilgængelige for tredjemand, og i det hele taget bryder jeg mig bare ikke om tanken om, at samtlige af mine filer kommer i hænderne på nogle fremmede. Så jeg overvejer lidt, om jeg bare skal være ligeglad med, at den nye harddisk går under garantien, og så betale de 700 kr., den koster.

Hvad ville I gøre?

Mvh.
Merete
Collapse


 
NetLynx
NetLynx  Identity Verified
Local time: 03:24
English to Danish
+ ...
Lidt tricket ... Sep 21, 2008

Hej Merete!

Jeg ville også nødigt slippe min backup-HD af syne. Der er en mulighed for at redde harddisken, hvis det er elektronikken i harddisken eller elektronikken i hylsteret, der er defekt. I sidste tilfælde kunne du prøve med et andet 'hylster', der sikkert virker.

I første tilfælde: Hvis du kan opdrive en "ny" harddisk med nøjagtigt samme typebetegnelse, kan selve harddisken flyttes over i den nye elektronik, og så er der en mulighed for succes; har prøv
... See more
Hej Merete!

Jeg ville også nødigt slippe min backup-HD af syne. Der er en mulighed for at redde harddisken, hvis det er elektronikken i harddisken eller elektronikken i hylsteret, der er defekt. I sidste tilfælde kunne du prøve med et andet 'hylster', der sikkert virker.

I første tilfælde: Hvis du kan opdrive en "ny" harddisk med nøjagtigt samme typebetegnelse, kan selve harddisken flyttes over i den nye elektronik, og så er der en mulighed for succes; har prøvet et par gange. Hvis du kan høre den eksterne HD køre med en lyd som normalt, har du en chance.

Good luck!
Erik

PS: Prøv for en sikkerheds skyld først med en anden USB-ledning.
Collapse


 
Merete Hvas
Merete Hvas  Identity Verified
Denmark
Local time: 03:24
Member (2007)
English to Danish
+ ...
TOPIC STARTER
Tak for svar Sep 21, 2008

Hej Erik

Tak for dit svar.

En ny USB-ledning har jeg prøvet, og nej, den defekte harddisk lyder IKKE, som den skal, og LED-lampen, som normalt lyser kontinuerligt, blinker, samtidig med at der høres en irriterende, tikkende lyd.

Og hvad du ellers foreslår, er jeg vist ikke handykvinde nok til at udføre ... Desuden bortfalder garantien jo under alle omstændigheder, hvis jeg begynder at pille, og så er jeg jo lige vidt.

Problemet er ikke, a
... See more
Hej Erik

Tak for dit svar.

En ny USB-ledning har jeg prøvet, og nej, den defekte harddisk lyder IKKE, som den skal, og LED-lampen, som normalt lyser kontinuerligt, blinker, samtidig med at der høres en irriterende, tikkende lyd.

Og hvad du ellers foreslår, er jeg vist ikke handykvinde nok til at udføre ... Desuden bortfalder garantien jo under alle omstændigheder, hvis jeg begynder at pille, og så er jeg jo lige vidt.

Problemet er ikke, at jeg vil have indholdet fra den gamle HD over i den nye (jeg har jo det hele på min pc), men at jeg har det skidt med at sende indholdet til fremmede.

Mvh.
Merete
Collapse


 
NetLynx
NetLynx  Identity Verified
Local time: 03:24
English to Danish
+ ...
Ok ... Sep 21, 2008

Hej igen,

Det, du beskriver, tyder på, at læsearmen ikke kan bevæges/flyttes korrekt. Men når du har alt på din PC, ville jeg tage den nye harddisk, betale for den, og så ikke mere. Men husk at give dem gamle HD én med forhammeren godt og grundigt, inden du afleverer den til elektronikskrot.

En freak ville måske kunne gøre noget, men i dette tilfælde kan det ikke betale sig - kun hvis der på den eksterne HD ligger noget uerstatteligt, er det et forsøg værd.
... See more
Hej igen,

Det, du beskriver, tyder på, at læsearmen ikke kan bevæges/flyttes korrekt. Men når du har alt på din PC, ville jeg tage den nye harddisk, betale for den, og så ikke mere. Men husk at give dem gamle HD én med forhammeren godt og grundigt, inden du afleverer den til elektronikskrot.

En freak ville måske kunne gøre noget, men i dette tilfælde kan det ikke betale sig - kun hvis der på den eksterne HD ligger noget uerstatteligt, er det et forsøg værd.

Mange hilsener
Erik


[Edited at 2008-09-21 15:38]
Collapse


 
Christine Andersen
Christine Andersen  Identity Verified
Denmark
Local time: 03:24
Member (2003)
Danish to English
+ ...
For at komme tilbage til spørgsmålet... Sep 22, 2008

Jeg vil også have de skidt med at sende visse filer afsted til fremmede.

Det vil jeg så forklare fabrikanten, og evt. prøve at få en, som jeg stolede på, til at genoprette den oprindelige eksterne harddisk.

Af en eller anden grund vil jeg hellere få en lokal EDB-mand til at se på den. Man slipper ikke sin computer af syne imens, og det er lidt som at hente en låsesmed, når barnet eller den senile bedstemor har låst sig ind et sted!

Så kunne man f
... See more
Jeg vil også have de skidt med at sende visse filer afsted til fremmede.

Det vil jeg så forklare fabrikanten, og evt. prøve at få en, som jeg stolede på, til at genoprette den oprindelige eksterne harddisk.

Af en eller anden grund vil jeg hellere få en lokal EDB-mand til at se på den. Man slipper ikke sin computer af syne imens, og det er lidt som at hente en låsesmed, når barnet eller den senile bedstemor har låst sig ind et sted!

Så kunne man få vedkommende til at beskrive fejlen, eller rense disken osv.

Men sådanne folk skal også have deres timeløn, og det kan sikkert ikke betale sig i din tilfælde.

Det vigtigste er at få oprettet en ny backup mens tid er! Held og lykke!


Christine
Collapse


 
rpr
rpr  Identity Verified
Denmark
Local time: 03:24
German to Danish
+ ...
som administrator ? Sep 22, 2008

Hej Merete,

jeg har haft et lignede problem for et par dage siden, forstået på den måde, at harddisken pludseligt heller ikke kunne ses af PC'en i Eksploreren, når jeg var logget på som bruger eller administrator. Jeg endte med at logge mig på som administrator, og slettede /afinstallerede alle USB-devices i -> kontrolpanel .... -> enhedshåndtering, som var at finde (div kameras, gamle usb-stick, kortlæsere etc.), for derefter at geninstallere (automatisk) dem, som stadig va
... See more
Hej Merete,

jeg har haft et lignede problem for et par dage siden, forstået på den måde, at harddisken pludseligt heller ikke kunne ses af PC'en i Eksploreren, når jeg var logget på som bruger eller administrator. Jeg endte med at logge mig på som administrator, og slettede /afinstallerede alle USB-devices i -> kontrolpanel .... -> enhedshåndtering, som var at finde (div kameras, gamle usb-stick, kortlæsere etc.), for derefter at geninstallere (automatisk) dem, som stadig var aktuelle.

Det har hjulpet (kan der kun XXX antal ting ting tilsluttet via USB i tidens løb ?) , men du skal også være lidt tålmodigt, da installationen af ny hardware (efter tilslutningen til en USB-port) kan tage nogle minutter.

En anden iagttagelse er, at der er tilsyneladende forskel på USB-portene - hos mig virker portene på bagsiden "bedre" end dem på forsiden - hvis nogen har en god forklaring, hører jeg den gerne ...

Derudover vil jeg bestemt advare mod at sende sådan en backup ud af huset -> fortrolighedserklæringen!

Held og lykke,
Rolf
Collapse


 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


Ekstern harddisk med backupfiler retur til fabrikanten eller ej?






TM-Town
Manage your TMs and Terms ... and boost your translation business

Are you ready for something fresh in the industry? TM-Town is a unique new site for you -- the freelance translator -- to store, manage and share translation memories (TMs) and glossaries...and potentially meet new clients on the basis of your prior work.

More info »
Trados Business Manager Lite
Create customer quotes and invoices from within Trados Studio

Trados Business Manager Lite helps to simplify and speed up some of the daily tasks, such as invoicing and reporting, associated with running your freelance translation business.

More info »