Kan man mon være tryg ved Memopal?
Thread poster: Jeanette Brammer
Jeanette Brammer
Jeanette Brammer  Identity Verified
Local time: 03:45
English to Danish
+ ...
Jul 9, 2008

For et par dage siden lagde jeg mærke til en bannerreklame her på siden, som handlede om et program til automatisk backup. Memopal hedder det. Det så enormt smart ud, syntes jeg: Når først det kører, behøver man ikke at gøre noget som helst selv. Der bliver automatisk taget back-up af alt, hvad man laver og sendt til en server, som man kan komme i kontakt med online ved hjælp af et password.

Det vil sige, at man kan hente sine filer ned på en hvilken som helst på compute
... See more
For et par dage siden lagde jeg mærke til en bannerreklame her på siden, som handlede om et program til automatisk backup. Memopal hedder det. Det så enormt smart ud, syntes jeg: Når først det kører, behøver man ikke at gøre noget som helst selv. Der bliver automatisk taget back-up af alt, hvad man laver og sendt til en server, som man kan komme i kontakt med online ved hjælp af et password.

Det vil sige, at man kan hente sine filer ned på en hvilken som helst på computer et hvilket som helst sted. Og man kan bruge det til at sende monsterstore filer, som ikke kan sendes med mail. Lige, hvad jeg har brug for, tænkte jeg og downloadede en prøveversion af programmet.

Men da jeg så fortalte min mand om det her smarte program, så han helt forkert ud i hovedet. "Du siger ikke, at du bare uden videre har givet et fuldstændigt ukendt program adgang til alt, hvad du har liggende på computeren?" Øh, jo, det havde jeg faktisk. Det der med at tænke er tit noget, jeg først gør, efter at jeg har gjort det, jeg burde tænke over. Det er dog ikke en metode, jeg vil anbefale.

Nu er spørgsmålet så, om det der Memopal er et okay firma, som ikke gør andet end det, de siger, de gør? Eller om det er nogle luskede karle, der aflurer mine passwords, lænser min bankkonto eller sælger nogle af de oplysninger, de finder på computeren?

Er der nogen af jer andre, der har erfaring med dem?
Collapse


 
Morten Rindsig
Morten Rindsig  Identity Verified
Denmark
Local time: 03:45
English to Danish
+ ...
Tja... Jul 9, 2008

Hej Jeanette,

Uden at kende noget til Memopal vil jeg dog sige, at de fleste programmer til online-backup fungerer på nogenlunde samme måde.

Du skal vel, også med Memopal, selv angive hvilke filer og/eller biblioteker, der skal tages backup af? Dvs. du har selv fuld kontrol over hvilke data, der overføres...

Jeg har kigget lidt på Memopals hjemmeside, men der står ikke umiddelbart noget, om teknikken bag, men som sagt fungerer så godt som alle denne
... See more
Hej Jeanette,

Uden at kende noget til Memopal vil jeg dog sige, at de fleste programmer til online-backup fungerer på nogenlunde samme måde.

Du skal vel, også med Memopal, selv angive hvilke filer og/eller biblioteker, der skal tages backup af? Dvs. du har selv fuld kontrol over hvilke data, der overføres...

Jeg har kigget lidt på Memopals hjemmeside, men der står ikke umiddelbart noget, om teknikken bag, men som sagt fungerer så godt som alle denne type programmer på samme måde, når det gælder almindelig fil-backup (dvs. ikke databaser).

Mvh Morten
Collapse


 
Jeanette Brammer
Jeanette Brammer  Identity Verified
Local time: 03:45
English to Danish
+ ...
TOPIC STARTER
Der kommer igen det med at tænke ind i billedet... Jul 9, 2008

Hej Morten,

Ja, man kan sagtens styre, hvad der bliver taget back-up af. Hvis man altså tænker så langt som, at det kunne være en god idé at gøre. Det gjorde jeg så ikke; jeg sagde bare, at programmet frit kunne tage back-up af hele lortet, og det var nok ikke verdens mest fremragende idé.

Men bortset fra det, er det altså smart. Jeg har allerede sendt min far et link til en hjemmeoptaget videofilm af et næsten tamt pindsvin, der bor i stalden. Hvis ikke det
... See more
Hej Morten,

Ja, man kan sagtens styre, hvad der bliver taget back-up af. Hvis man altså tænker så langt som, at det kunne være en god idé at gøre. Det gjorde jeg så ikke; jeg sagde bare, at programmet frit kunne tage back-up af hele lortet, og det var nok ikke verdens mest fremragende idé.

Men bortset fra det, er det altså smart. Jeg har allerede sendt min far et link til en hjemmeoptaget videofilm af et næsten tamt pindsvin, der bor i stalden. Hvis ikke det havde været for Memopal, skulle man først have fundet noget software, der kunne lave filmen om til et andet format og finde ud af, hvordan man gør. Besværligt og tidkrævende. Nu var det supernemt.

Venlig hilsen

Jeanette
Collapse


 
Dr. Birgitte Eggeling
Dr. Birgitte Eggeling  Identity Verified
Germany
Local time: 03:45
German to Danish
tvivlsomt Jul 9, 2008

Jeg er nok mere af den forsigtige type og vover mig ikke ud i sådan noget.

Jeg har en ekstern harddisk, hvor jeg kan gemme flere hundrede MB-filer, video, billeder etc.

Og det er jo en kendt sag, at internettet bruges til mange former for kriminalitet.

Hilsen
Birgitte


 
Ivana Friis Søndergaard
Ivana Friis Søndergaard
United Kingdom
Local time: 02:45
Member (2008)
English to Danish
+ ...
God idé Jul 9, 2008

Det lyder da som en rigtig god forsikring, du der har købt, Jeanette. Jeg bruger selv Mozy Home, men det er nu bare fordi min mand udvalgte det for mig efter at have undersøgt markedet, jeg er da sikker på, at Memopad er lige så godt.

Jeg vil mene, at man godt kan stole på firmaer, der bruger penge på bannerreklamer her på proz. Jeg kan ikke forestille mig andet, end at proz sørger for, at kun respektable firmaer får lov at figurere på disse sider - de har jo et ansvar ove
... See more
Det lyder da som en rigtig god forsikring, du der har købt, Jeanette. Jeg bruger selv Mozy Home, men det er nu bare fordi min mand udvalgte det for mig efter at have undersøgt markedet, jeg er da sikker på, at Memopad er lige så godt.

Jeg vil mene, at man godt kan stole på firmaer, der bruger penge på bannerreklamer her på proz. Jeg kan ikke forestille mig andet, end at proz sørger for, at kun respektable firmaer får lov at figurere på disse sider - de har jo et ansvar overfor os (ofte betalende) brugere.

Ja, der er meget kriminalitet på nettet. Men det er der også i den virkelige verden.

PS Jeg havde også en ekstern harddisk indtil ledningen blev væk under en flytning Og en harddisk kan jo gå ned ligeså vel som pc'en. Med firmaer som Memopad betaler man for, at deres harddisk ikke går ned
Collapse


 
NetLynx
NetLynx  Identity Verified
Local time: 03:45
English to Danish
+ ...
Også et dansk firma ... Jul 10, 2008

Jeg vil lige gøre opmærksom på, at et dansk firma har startet samme service i 2007.
Jeg kender det en lille smule, og har på en eller anden måde tillid til det.
Se www.keepit.com.

Ivana: En ekstern harddisk er en udmærket ting, og en mistet ledning kan let erstattes {ihvertfald til de typer, jeg kender}; men du bør have mindst to, hvoraf den ene skal "gemmes" uden for huset {fx bank
... See more
Jeg vil lige gøre opmærksom på, at et dansk firma har startet samme service i 2007.
Jeg kender det en lille smule, og har på en eller anden måde tillid til det.
Se www.keepit.com.

Ivana: En ekstern harddisk er en udmærket ting, og en mistet ledning kan let erstattes {ihvertfald til de typer, jeg kender}; men du bør have mindst to, hvoraf den ene skal "gemmes" uden for huset {fx bankbox}. 2.5" typerne er meget handy, strømforsynes via USB-ledningen og fås efterhånden med stor kapacitet. Har lige checket hos min grossist: op til 500 GB, vejer 148 g.

Venlig hilsen
Erik
Collapse


 
Ivana Friis Søndergaard
Ivana Friis Søndergaard
United Kingdom
Local time: 02:45
Member (2008)
English to Danish
+ ...
Harddisk Jul 10, 2008

Netlynx: Ja, jeg kan jo bare købe en ny ledning, men det første sted jeg prøvede havde den ikke, og den er lidt specific, den har 8 pins. Men jeg skal jo ave det gjort på et tidspunkt

Hvordan fungerer det så lige med harddisk nr. 2 i bankboks? Der kan den jo ikke tage nogen backup-kopier

I øvrigt vil jeg tor, at du har tillid til keepit
... See more
Netlynx: Ja, jeg kan jo bare købe en ny ledning, men det første sted jeg prøvede havde den ikke, og den er lidt specific, den har 8 pins. Men jeg skal jo ave det gjort på et tidspunkt

Hvordan fungerer det så lige med harddisk nr. 2 i bankboks? Der kan den jo ikke tage nogen backup-kopier

I øvrigt vil jeg tor, at du har tillid til keepit (kender dem godt) fordi det er et dansk firma
Collapse


 
NetLynx
NetLynx  Identity Verified
Local time: 03:45
English to Danish
+ ...
Hmmm ... Jul 12, 2008

Ivana: Har lige set den specielle type USB-ledning, mine eksterne 2½" harddiske bruger, i løs vægt i Kvickly, ca. 50 kr.
Backup-harddisken skal selvfølgelig ikke forblive i bankboksen, men ombyttes med den anden, således at du - og andre, der selv ønsker at sørge for en rimelig sikker back-up - altid har den seneste kopi liggende sikkert uden for huset/kontoret {dvs. i bankboks eller hos en absolut troværdig kollega/ven med pengeskab}.

Og ja, hvis jeg skulle vælge at
... See more
Ivana: Har lige set den specielle type USB-ledning, mine eksterne 2½" harddiske bruger, i løs vægt i Kvickly, ca. 50 kr.
Backup-harddisken skal selvfølgelig ikke forblive i bankboksen, men ombyttes med den anden, således at du - og andre, der selv ønsker at sørge for en rimelig sikker back-up - altid har den seneste kopi liggende sikkert uden for huset/kontoret {dvs. i bankboks eller hos en absolut troværdig kollega/ven med pengeskab}.

Og ja, hvis jeg skulle vælge at betro mine vigtige/fortrolige data til andre, ville jeg prioritere et pålideligt, dansk firma højest.

Venlig hilsen
NetLynx
Collapse


 
Ivana Friis Søndergaard
Ivana Friis Søndergaard
United Kingdom
Local time: 02:45
Member (2008)
English to Danish
+ ...
Tak for tip Jul 12, 2008

Tak for tip, NetLynx, jeg må lige forbi Kvickly så

Jeg ved godt, at mange bruger løsningen med en backup ude af huset. Jeg er selv så overbevist af den fagre nye verden, at jeg sagtens kan sove om natten med min udenlandske, indtil nu gratis, online backup-løsning.

Hvad får dig så til at tro, at keepit er pålideligt? Det er jo et rimeligt nystartet firma - jeg ville ikke turde at være deres prøve
... See more
Tak for tip, NetLynx, jeg må lige forbi Kvickly så

Jeg ved godt, at mange bruger løsningen med en backup ude af huset. Jeg er selv så overbevist af den fagre nye verden, at jeg sagtens kan sove om natten med min udenlandske, indtil nu gratis, online backup-løsning.

Hvad får dig så til at tro, at keepit er pålideligt? Det er jo et rimeligt nystartet firma - jeg ville ikke turde at være deres prøvekanin.

Men jeg vil da gerne have gang i min eksterne harddisk igen - der er en del billeder på, som jeg ikke har set i et par år
Collapse


 
Johnny Speiermann
Johnny Speiermann
Denmark
Local time: 03:45
English to Danish
+ ...
Regnskaber Aug 20, 2008

Selvom de sikkert umiddelbart er troværdige, så bør man tjekke aftalen ekstremt gundigt. Og også deres økonomi.

* Hvilke rettigheder bevarer de f.eks., hvis de bliver opkøbt af et andet firma, hvad der jo ofte sker på internettet?
* Hvad sker der med ens filer, hvis firmaet går konkurs?

Vi bruger også en ekstern harddisk til backup, og selvom den selvfølgelig også kan gå ned, så sker det forhåbentlig aldrig, at både computer og ekstern harddisk ryge
... See more
Selvom de sikkert umiddelbart er troværdige, så bør man tjekke aftalen ekstremt gundigt. Og også deres økonomi.

* Hvilke rettigheder bevarer de f.eks., hvis de bliver opkøbt af et andet firma, hvad der jo ofte sker på internettet?
* Hvad sker der med ens filer, hvis firmaet går konkurs?

Vi bruger også en ekstern harddisk til backup, og selvom den selvfølgelig også kan gå ned, så sker det forhåbentlig aldrig, at både computer og ekstern harddisk ryger på samme tid.

Da vi mest oversætter software, så har vi også tit projekter, der fylder over 1 GB, og det er ikke praktisk muligt at lade dem uploade via internettet. Det er rigeligt tidskrævende at hente dem fra kunderne.
Collapse


 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


Kan man mon være tryg ved Memopal?






Wordfast Pro
Translation Memory Software for Any Platform

Exclusive discount for ProZ.com users! Save over 13% when purchasing Wordfast Pro through ProZ.com. Wordfast is the world's #1 provider of platform-independent Translation Memory software. Consistently ranked the most user-friendly and highest value

Buy now! »
Protemos translation business management system
Create your account in minutes, and start working! 3-month trial for agencies, and free for freelancers!

The system lets you keep client/vendor database, with contacts and rates, manage projects and assign jobs to vendors, issue invoices, track payments, store and manage project files, generate business reports on turnover profit per client/manager etc.

More info »